П`ятниця, 2017-12-15, 11:07 AM
Вітаю Вас Гість | RSS

Методична сторінка

 
Наказом Хмельницького обласного  інституту післядипломної педагогічної освіти від  26 грудня 2014 року № 239 « Про затвердження висновків експертних комісій обласної постійно діючої виставки « Освіта Хмельниччини на шляхах реформування»  визначено переможців і призерів за 2014 рік. Дипломом І-го ступеня в номінації "Позашкільна освіта, гурткова діяльність 2014" нагороджено директора Старокостянтинівської міської станції юних техніків Турбана В.І. за навчальний посібник "Соціальне проектування в гуртковій діяльності".

          
Виставка педагогічних інновацій "Освіта Старокостянтинова на шляхах реформування - 2015"
 
 
КАТАЛОГ
Матеріалів учасників міської виставки педагогічних інновацій та передового педагогічного досвіду «Освіта Старокостянтинова на шляхах реформування» Старокостянтинівської міської станції юних техніків Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області у 2015 році
 
№ з/п Місто Прізвище, iмя, по-батькові учасника Місце роботи, посада  Назва поданого матеріалу
1. Старокостянтинів Турбан Володимир Ілліч Старокостянтинівська міська станція юних техніків, директор Психологічні основи прийняття управлінських рішень керівником позашкільного навчального закладу
2. Старокостянтинів Чорна Наталія Леонідівна Старокостянтинівська міська станція юних техніків, керівник гуртка ПТМ Право на інтелектуальну власність та способи її захисту 
3. Старокостянтинів Наконечний Сергій Олегович Старокостянтинівська міська станція юних техніків, керівник гуртка фотолюбителів Фотозйомка пейзажних фотографій. Історія та сучасність
 



Обмін передовим педагогічним досвідом.

Турбан В.І., директор Старокостянтинівської міської станції юних техніків

Тема досвіду: «Розвиток творчих здібностей вихованців на заняттях гуртка відео операторів «студія дитячого кіно і телебачення «Стильні штучки»
 
 
Протиріччя:
• між зростаючою практичною значущістю   курсу програми і дефіцитом навчального часу;
• між необхідністю формування міцних знань, умінь і навичок і недостатньою оснащеністю гурткових занять комп’ютерною та іншою технікою ;
• між високими вимогами, що пред'являються до оволодіння мультимедійними  технологіями і недостатньо сформованими суспільними вміннями та навичками.
 
Провідна ідея досвіду:
Створення на заняттях умов для успішної творчої діяльності вихованців, заснованої на використанні їх умінь, знань і навичок та творчого потенціалу.
 
Особиста концепція керівника гуртка:
• розвиток у вихованців творчих здібностей на заняттях гуртка;
• розкриття їх умінь і навичок при виконанні творчих проектів;
• раціональне поєднання різних методів і прийомів роботи на заняттях.
 
Технологія досвіду:
      Турбан Володимир Ілліч працює над проблемою розвитку творчих здібностей вихованців  на заняттях гуртка відео операторів «студія дитячого кіно і телебачення «Стильні штучки» та ІКТ. Вибір цієї проблеми не випадковий. Володимир Ілліч  поставив перед собою завдання розвитку у вихованців творчого підходу до вирішення , адже на заняттях гуртка вивчається велика кількість тем, де вихованець може проявити свою творчість.
      Володимир Ілліч вважає, що сучасне навчання має орієнтуватися на інтереси і потреби вихованців, грунтуватися на особистому досвіді дитини, тому він використовує метод творчих проектів.
      Освітні і виховні завдання навчання майстерності відео операторів, акторської майстерності, майстерності телеведучих Володимир Ілліч намагається вирішувати комплексно, з урахуванням вікових здібностей вихованців. Правильна організація навчально-виховного процесу, вибір Турбаном В.І. різних прийомів і методів навчання сприяють досягненню стабільних результатів навчання, розвитку творчих здібностей вихованців.
 
 
Результативність досвіду:
      Вихованці гуртка мають численні здобутки на конкурсах і змаганнях різних рівнів, зокрема:
- диплом лауреата ІХ Міжнародного фестивалю дитячої журналістики «Прес-весна на Дніпрових схилах» (травень 2011 року м. Київ)  за кращий соціальний телепроект «Моя сім’я – моя фортеця», що висвітлює проблеми дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- диплом лауреата Всеукраїнського фестивалю дитячого кіно і телебачення «Веселка» (серпень 2011 року м. Скадовськ) за науково-популярний фільм «Кобудь-Старокостянтинів. Віхи історії»
-  диплом І-го ступеня у обласному фотоконкурсі «100 чудес Хмельниччини» за фотороботи «Старий млин», «300-літні липи», «Надслучанська Швейцарія», «Замок князів Острозьких» (грудень 2011 року м. Хмельницький);
- диплом І-го ступеня на обласному етапі Всеукраїнського конкурсу-фестивалю «В об’єктиві натураліста» (грудень 2011 року м. Хмельницький) за  відеофільм «Майбутнє лісу в твоїх руках» та слайд-фільми «Щедрі дари лісів», «Трударі та ледарі».
 
Цілісний опис досвіду:
      На початку нового століття, нового тисячоліття ще раз замислюєшся над тим, які досягнення експериментальної педагогіки минулого сторіччя, можливо, використовувати і зараз. Одним з таких досягнень було виявлення принципу саморозвитку особистості. Педагоги усвідомили, що жорстке регламентування інтелектуальної діяльності, абсолютна заданість розвитку, загрожують стати гальмуючим чинником, що обмежує ініціативу і творчі можливості дитини. Тому треба було розробити нові методи навчання, засновані на активності особистості, так і зародилися ідеї "вільного виховання". При всій їх різноманітності об'єднуючою для всіх підходів була переконаність у необхідності розвивати творчі задатки дитини, надаючи їй можливість на власному досвіді активно пізнавати світ.
      Відомо, що пізнавальна діяльність дітей складається з творчої та репродуктивної частин. Вони взаємопов'язані, знаходяться в певному відношенні, яке залежить від рівня підготовки вихованця. Тому я впевнений, що розвиток пізнавальних здібностей дітей у вирішальній мірі залежить від їх творчої діяльності. Причому найбільш ефективною є систематична творча діяльність вихованців. Епізодична ж її форма малоефективна.
      На заняттях гуртка наявність творчих проектів дозволяє мені з вихованцями займатися дослідницькою роботою при вирішенні завдань, пов’язаних з пошуком різноманітних цікавих історичних фактів, статистичних даних, вивченням певних аспектів суспільного життя. При цьому я повинен навчити вихованців чітко формулювати завдання, вирішувати його і оцінювати отриманий результат.
        Використання нових мультимедійних технологій дозволяє нам вирішувати деякі завдання нетрадиційними способами. Так, вирішуючи завдання щодо руху в кадрі, потрібно залучати математичні знання вихованців, а також їх знання з фізики. В пошуках матеріалів для написання сценаріїв задіюються знання вихованців з української мови та літератури, історії, іноземної мови, отримані ними в школі. Тобто активно використовується набутий раніше досвід.
Я бачу, що на заняттях гуртка вивчається достатня кількість тем, де вихованець може проявити свою творчість. Особливо це актуально на заняттях, пов'язаних з графікою. Адже робота з графікою найбільш ефективно і цілеспрямовано розвиває наочно-образне мислення, дуже важливе в будь-якому творчому процесі, оскільки будь-яке нове рішення зазвичай постає перед внутрішнім зором у вигляді картин, схем, моделей. У процесі оволодіння вихованцями даною темою також удосконалюється продуктивна і репродуктивна уява, що виявляється у створенні об'ємних образів реального світу. Безсумнівний інтерес представляє той факт, що перераховані інтелектуальні операції носять універсальний характер і можуть бути застосовані в інших формах і видах діяльності.  Теми, що стосуються роботи зі статичними (графічними) зображеннями є і загальноосвітніми в тому сенсі, що вони розвивають просторове, логічне, абстрактне мислення, творчі якості особистості, спостережливість, увагу, формують просторову уяву і просторові уявлення, забезпечують графічну грамотність. У даному контексті вивчення на заняттях гуртка графічного редактора  Adobe Photoshop більш ніж виправдане. Використовуючи цю програму на заняттях гуртка можна виконати практично будь-яку, найскладнішу, графічну роботу. Пакет Adobe Photoshop володіє величезним набором засобів і ефектів для реалізації творчих задумів та втілення в життя уявних образів: інтелектуальний інтерфейс, який змінюється в залежності від ситуації; ніж і ластик, наявність в стандартних фігурах досить складних малюнків; з'єднання, накладення, об'єднання об'єктів; заливка з текстурою, за допомогою візерунків, градієнтна; ​​інструменти для професійної роботи з текстом і т. п. Вихованці із задоволенням дізнаються, як працюють фотографи професіонали. За допомогою цифрового фотоапарата на даних заняттях ми з вихованцями пробуємо побути в ролі фотографів, скласти композиції з обробленими фотографіями. Оцінюю  творчу діяльність на таких заняттях лише позитивно. З вихованцями влаштовуємо колективні перегляди робіт, причому коментарі і критика допустимі тільки в доброзичливому тоні.
     Широкі можливості регулярної творчої діяльності на заняттях гуртка надає застосування методу проектів. Сучасне навчання має орієнтуватися на інтереси і потреби вихованців і грунтуватися на особистому досвіді дитини. Основним завданням освіти стає актуальне дослідження навколишньої дійсності. Керівник гуртка і вихованці  йдуть цим шляхом разом, від проекту до проекту.
      В основі методу проектів лежить розвиток пізнавальних, творчих навичок дітей, умінь самостійно конструювати свої знання, умінь орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення. Навчальна програма, яка послідовно застосовує цей метод, будується як серія взаємопов'язаних проектів, що випливають з тих чи інших життєвих завдань.     Для виконання кожного нового проекту (задуманого самою дитиною, групою,   самостійно або за участю керівника) необхідно вирішити декілька цікавих, корисних і пов'язаних з реальним життям завдань. Від дитини вимагається вміння координувати свої зусилля з зусиллями інших. Щоб домогтися успіху, їй доводиться добувати необхідні знання і з їх допомогою проробляти конкретну роботу. Ідеальний проект той, для виконання якого необхідні знання з різних областей, що дозволяють вирішити цілий комплекс проблем.
      На заняттях гуртка відео операторів ( студія дитячого кіно і телебачення «Стильні штучки») даний метод я реалізую в формі виконання творчих проектів. При цьому під творчим проектом розуміється самостійна творча робота, виконана під моїм керівництвом. Якість же виконання творчого проекту залежить від того, наскільки міцні знання, уміння і навички вихованців, набуті на гурткових заняттях. Тим самим воно може бути використане як об'єктивний узагальнений критерій їх оцінки.
      Творчі проекти не мають детально опрацьованої структури, вона тільки намічається і далі розвивається, підкоряючись логіці і інтересам учасників проекту. У кращому випадку можна домовитися про бажані, плановані результати (спільний сценарій, телепередача, слайд-фільм,  відеофільмі та ін.)
        У перший рік роботи я звернув увагу на те, що коли даєш дитині завдання спробувати самостійно написати невеличкий сценарій телепередачі діти губляться і пишуть зовсім не те, що я очікував. Тому я вирішив на перших етапах надавати дітям шаблони навчального сценарію (див. Додаток №1)
       А вже після декількох занять з шаблонами, вихованці починають розуміти, як можна реалізувати і свої ідеї на аркуші паперу.
     Хороші результати у творчій проектної діяльності вихованців дає і спільна робота з учителями - предметниками. Наприклад, готується сценарій науково-популярного фільму і необхідна велика кількість цікавих історичних матеріалів.  Для цього вчитель історії попередньо дає дітям завдання підготувати повідомлення про конкретну історичну подію.    Результати перевершили всі очікування. Адже діти, готуючи матеріал на урок історії, залучили велику кількість джерел з бібліотеки та мережі інтернет.
      Порівнюючи роботу з написання сценарію у «режимі вправ» і в «режимі виконання творчого проекту» можна сказати, що творча робота дозволила дітям усвідомити переваги роботи з різними джерелами інформації, і вони побачили можливість застосування отриманих знань і умінь в повсякденній практиці.
     Розвитку творчих здібностей вихованців при виконанні проекту сприяє необхідність і можливість прояву естетичного смаку, ініціативи, логічного і асоціативного мислення, уяви, фантазії. Це особливо помітно в дітей середнього рівня навчання, у яких ці якості проявляються найбільш яскраво і які володіють своїм баченням навколишнього світу. Необхідно лише правильно направити їх творчу енергію. Наприклад, при вивченні відео редактора Pinnacle Studio я даю вихованцям завдання продумати тему для створення слайд-фільму. Звичайно, відразу в очах дітей бачиш подив. Але варто тільки зробити невелику підказку, як ідея з'являються одна за одною. Серед цікавих слайд-фільмів, зроблених вихованцями, варто відмітити презентаційний ролик, що висвітлює діяльність нашого навчального закладу «Знайомтесь – Старокостянтинівська міська станція юних техніків», слайд-фільми «Щедрі дари лісів», «Трударі та ледарі» інші. Створенню будь-якого слайд-фільму передує велика самостійна кропітка робота вихованців.   Обравши певну тему для слайд-фільму, вони не просто шукають фотографії в мережі інтернет, які б її висвітлювали, а самостійно роблять знімки. В цьому плані ми активно співпрацюємо з гуртком фотолюбителів (керівник – Наконечний Сергій Олегович). Гуртківці отримують конкретні завдання і виконують їх. Невипадково у фотоконкурсах беруть участь і стають переможцями не тільки вихованці гуртка фотолюбителів, але й вихованці  гуртка відео операторів «студія ДКТ «Стильні штучки»).  Свої слайд-фільми вихованці демонструють на окремому занятті. Слайд-фільми коментують їх творці. Ці заняття допомагають вихованцям так само проявити свої здібності в умінні висловлюватися публічно.
      Показовим в плані навчання виступати публічно є створення телепередач на різну тематику, зокрема організація і проведення передачі (практичне заняття гуртка) у формі прес-конференції (Додаток №2) .
      Всі проекти вимагають дуже грамотної організації та координації з мого боку, так як я повинен спрямовувати роботу авторів проектів, консультувати їх, організовувати окремі етапи проекту, виявляти певну ерудицію в багатьох областях, незв'язаних безпосередньо з моєю професійною діяльністю. Так як вивчення нового матеріалу йде в ході роботи кожного вихованця над колективним проектом, я повинен чітко визначити, які питання і коли він буде обговорювати з усіма, щоб не повторювати потім одне і те ж кілька разів, знайти час і приділити увагу кожному вихованцеві або групі . Я повинен провести величезну підготовчу роботу, створити необхідні методичні та довідкові посібники, спланувати роботу так, щоб дітям, і без того перевантажених заняттями у школі, не довелося вдома або в шкільному кабінеті інформатики подовгу просиджувати за комп'ютером. У моє завдання входить створення комфортних умов для роботи дітей, з тим, щоб захопити їх власною пізнавальною і творчою діяльністю. Також необхідно створити у дітей враження, що вони абсолютно самостійно змогли впоратися з поставленою перед ними проблемою.
      Розвитку творчих здібностей у позашкільшій освіті сприяє формування інформаційної активності дітей у творчій, пізнавальній, художній та дослідницькій діяльності, формування смаку до художньої діяльності, візуальної грамотності, тобто вміння бачити і створювати красиве. Я проводжу заняття гуртка, результатом роботи в якому є створення цікавих телепередач, фільмів різних жанрів – науково-популярних, ігрових, документальних, навчальних, тощо. Адже тут головне не тільки грамотно взяти інтерв'ю, але ще й те, як його піднести глядачеві, як сформулювати та оформити назву, титри, декор студі, стиль одягу ведучих, щоб захотілося дивитися цю передачу. На наших заняттях ми розглядаємо найбільш популярні телепередачі, фільми, аналізуємо їх успішність і намагаємося зробити щось подібне. В процесі збору матеріалу, написання сценарію, підготовки до зйомки, діти повністю захоплені роботою, темою проекту, виникає інтерес і бажання навчитися робити краще, професійніше. Отримані результати праці говорять про те, що ця праця не марна. Робота гуртка допомагає розвивати кмітливість, швидкісні якості   діалогу з глядачем, дизайнерського смаку, розширює кругозір і дає можливість реалізувати творчі здібності кожного вихованця.
 
      Висновки
      За результатами майже трирічної роботи над проблемою розвитку творчих здібностей вихованців я зробив наступний висновок: при застосуванні даного методу досягаються високі результати навчання учнівської молоді мультимедійним технологіям. Суттєво підвищується інтерес учнів до курсу програми навчання у гуртку, добре проглядаються міжпредметні зв'язки. Діти із задоволенням виконують творчі проекти, беруть участь у різного роду конкурсах, конференціях, виставках, що популяризує діяльність не тільки гуртка відео операторів ( студія ДКТ «Стильні штучки»), але й закладу в цілому.   З’явилися вихованці, які продовжують після школи свою освіту у ВНЗ за спеціальностями, пов'язаними з кіно, телебаченням та засобами масової інформації.
 
      Так чому ж потрібно навчити дитину, щоб вона змогла творити? Спираючись на судження Віталія Біанкі, можна відповісти на поставлене питання наступним чином:
• Потрібно навчити дитину бути цікавою і допитливою, дивуватися всьому, ніби бачиш все в перший раз.
• Потрібно навчити бачити з закритими очима (як обличчя своєї матері), оскільки джерело художньої творчості - пам'ять.
• Потрібно навчити мріяти (фантазія - цемент, що скріплює різні - в їх єдності - речі, поєднуючи їх в одне дивовижне ціле).
      Щоб творити, треба ще навчити:
• Володіти технікою творчості.
• Створювати "закінчену річ", тобто твір.
Форма входу
Пошук
Календар
«  Грудень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Час
Друзі сайту
Зворотній зв'язок
E-mail отправителя *:
Тема письма:
Текст сообщения *:

Ми в соцмережах
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0